چرا طرح های فرش ترک برای بازار جذابیت پیدا کرد؟
زیره به کرمان بردن ضرب المثلی است که باید درباره وجود فرش خارجی و خصوصا طرح های فرش ترک در بازار فرش ایران از آن استفاده کرد.
فرش ایرانی در کل دنیا به کیفیت و زیبایی معروف است و تنوع طرح و نقش و برند آن هم زیاد است. تا جایی که یکی از یادگاریها و سوغاتی که توریستها از ایران با خودشان میبرند فرش دستباف و نفیس ایرانی است و دنیا هم فرش زیبا و اصیل را به اسم کشور ما میشناسد.
اما چند سالی است که ناگهان در بازار فرش، چیزی به اسم «فرش ترک» محصول کشور ترکیه پیدا و تبلیغ شد.
فرشهای ترک ظاهر زیبایی دارند. طرح های فرش ترک با رنگهای روشن بافته میشوند. تراکم بالا و قطر بسیار کمی دارند و همین باعث میشود فرشهایی سبک و چشم نواز به نظر بیایند. در طراحی این فرشها خلاقیت زیادی به خرج داده شده و از انواع تصاویر کودکانه، تصاویر مربوط به قسمتهای مختلف خانه و طراحیهای خلاقانه در آنها استفاده شده است.
راهکار چیست؟
اینجاست که هرچند لازم است فرشهای اصیل ایرانی بافته و روانه بازار شود، ضروری است خلاقیت طراحان ایرانی نیز با ذائقه زندگی مدرن هماهنگ شده و طرحی نو را در اندازند تا با خرید فرش ایرانی، از زحمت کشان این عرصه حمایت و پشتیبانی شود. بد نیست بدانیم که در حال حاضر فرش ایران وضعیت مناسبی ندارد، در حالی که در گذشته ما بزرگترین صادر کننده فرش بودیم اما هم اکنون بیشترین واردات را از ترکیه و بلژیک در حوزه فرش ماشینی داریم.
در نتیجه خلاقیت و پویایی نیاز بازار مدرن است. بی شک مقاومت کسب و کارهای سنتی در برابر موج نیازها و سلایق نوین بیفایده است. فرش ایرانی هم اگر نتواند خود را منعطف و به روز نگه دارد محکوم به نابودی خواهد بود.
گروه فرش میرحسینی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.