معرفی بزرگترین خریداران فرش ایران در بازارهای خارجی
در جهان ۱۰ کشور استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکمنستان، ژاپن، عراق و قزاقستان بیشترین سهم را در بازار فرش ایرانی دارند و مجموعا بالغ بر ۷۴ درصد از این کالا را در سال گذشته خریداری کردند. معرفی بزرگترین خریداران فرش ایران در بازارهای خارجی را داشته باشیم و از وضعیت صادرات فرش با خبر شویم.
خریداران فرش دستباف ایران چه کسانی هستند
صادرات فرش ایران به کدام کشورهاست
در سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تن انواع فرش، کفپوش، گلیم، جاجیم، گبه و غیره به ارزشی بالغ بر ۷۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار معادل بیش از ۲۲۱۴ میلیارد تومان صادر شده که از نظر وزنی و ریالی به ترتیب با افزایش دو و پنج درصدی مواجه شده و ۱۲ میلیون دلار کاهش از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.
بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده گمرک و آنچه در جداول صادرات در سال ۱۴۰۱ آمده است، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از ۷۸ میلیون دلار انواع فرش و کفپوش به ۸۲ کشور مختلف صادر شده است که رشد جزئی از نظر وزنی و ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته اما درآمد ارزی آن حدود ۱۴ درصد در همین بازه زمانی کاهش یافته است.
در این میان ۱۰ کشور استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکمنستان، ژاپن، عراق و قزاقستان بیشترین سهم را در بازار فرش ایرانی دارند و مجموعا بالغ بر ۷۴ درصد از این کالا را در سال گذشته خریداری کردند.
اتریش، اتیوپی، اردن، ارمنستان، اروگوئه، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، استونی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ایتالیا، بحرین، برزیل، برونئی، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، پرتغال، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری چک، جیبوتی، چین، دانمارک، رومانی، زیمباوه، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، سوئیس، سوئد، صربستان و مونته نگرو، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کویت، گرجستان، گواتمالا، لبنان، لهستان، لوکزامبورگ، لیتوانی، ماکائو، مالزی، مجارستان، مراکش، مکزیک، نروژ، نیجریه، نیوزلند، هلند، هند، هنگ کنگ، ونزوئلا، ویتنام و یونان ۸۲ مشتری انواع فرش و کفپوشهای ایرانی دستباف در سال گذشته هستند.
هرچند تلاش صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس همواره به تقویت بازار فرش کمک کرده، اما راه های فروش فرش دستباف در دبی از سال های پیش سخت تر شده و خریداران مطلع از شرایط صادرات ایران، به راحتی به کف قیمت ها دسترسی دارند. این باعث شده فرش ایرانی گاهی ارزشی برابر با دیگر برندهای فرش در جهان پیدا کند و بافنده و فروشنده سود صادرات فرش دستباف را در کمترین میزان ممکن داشته باشند.
از بزرگترین خریدار فرش ایرانی تا کوچکترین خریدار؟
آلمان بزرگترین مشتری و ایرلند کوچکترین خریدار قالی دستباف
در بازار فرش ایرانی، آلمان با خرید بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بزرگترین مشتری انواع فرشهای ایرانی به شمار میرود و پس از آن امارات با خرید ۹.۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.
ژاپن، عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان نیز به ترتیب با خرید بیش از ۸.۳ میلیون دلار، هفت میلیون دلار، ۶.۹ میلیون دلار، ۶.۲ میلیون دلار و ۴.۵ میلیون دلار بزرگترین خریداران انواع فرش ایرانی در سال گذشته به شمال میروند.
در بین مشتریان فرش ایرانی، ایرلند با خرید تنها ۳۶۰ دلار از این محصول در قعر جدول صادرات فرش، گلیم، جاجیم گبه و سایر کفپوشهای دستباف ایرانی قرار گرفته است.
وضعیت صادرات فرش دستباف ایران: مشکلات صادرات فرش دستباف
با توجه به اینکه سود صادرات فرش دستباف می تواند بسیار بالاتر از هر کالای دیگری باشد، عدم تبلیغ برای فرش ایرانی در بازارهای خارجی باعث شده است که نتوانیم محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم؛ فرش شناسنامه ایران است و اقلام دیگر صادراتی ما مانند پسته و زغفران به کشورهای دیگر مانند اسپانیا میروند و بعد از فرآوری و بستهبندی به نام آن کشور عرضه میشوند اما فرش را نمیتوانند بستهبندی و با نام کشور خود عرضه کنند. با این حال علاقمندان به فرش ایرانی از خود می پرسند با این شرایط ما چگونه تاجر فرش شویم؟
با رکود 80 درصدی صادرات، فرش دستباف یک کالای صادراتی است و نوسانهای اخیر نرخ ارز بر میزان فروش آن تاثیر مستقیم گذاشته است.
با وجود اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه بافت فرش دستباف وارداتی است، بازار شناور شده است و فروشندگان نمیتوانند خریداران را قانع کنند که روزانه قیمت فرش تغییر میکند. در این بازار فروشنده نیز تمایلی برای فروش کالا ندارد چراکه جنسی که فروخته است را باید دوبرابر نرخی که فروخته خریداری و جایگزین کند.
با کاهش تقاضا برای خرید فرش ایرانی از سوی مشتریان خارجی، فروشنده اگر جنس خود را نفروشد چگونه میتواند و ضمن مهیا کردن سرمایه لازم برای صادرات فرش، هزینههای مانند بیمه، مالیات و حقوق پرسنل خود را تامین کند؟
همچنین هزینه های بالای ارسال فرش و ریسک های مرتبط با تحریم برای مشتری خارجی باعث شده فروشندگان به صادرات چمدانی فرش روی بیاورند که این در آمار رسمی لحاظ نمی شود.
جز بازار خارجی فرش دستباف چه چیز را از دست دادیم؟
کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان بازار دوم فرش ایرانی بودند اما امروز آنها بیشتر متمایل به دریافت خدمات قالیشویی و شستن قالی شدهاند. همچنین کشورهایی مانند ترکیه و کانادا به مقاصد خدمات فرش ایرانی تبدیل شده اند.
از سویی بازار فرش ماشینی هندی و پاکستانی در بازار اروپا زیاد شده است و خریدار اروپایی این پرسش را برای خود طرح میکند که با چه منطقی باید فرش ۲ هزار دلاری بخرد در صورتی که میتوانند نیازش را با فرش ۲۰۰ دلاری ماشینی تامین کند.
معضل دیگر کپی کردن نقشههای فرش دستباف توسط تولیدکنندگان فرش ماشینی است به طوری که در ۱۰ سال گذشته تعداد تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران زیاد شده و رغبت مردم را به فرش دستباف کمتر کرده است. میزان صادرات فرش ماشینی ایران و سود صادرات فرش ماشینی خود نشاندهنده این دغدغه است.
از چالش دیگر صادرات، چشم اندازی است که هم سیاستهای داخلی و هم خارجی به نفع صادرات و به ویژه صادرات فرش ایرانی پیش نمی رود. شاهد افزایش هزینه در تمام بخشها و زنجیره تولید فرش بودهایم که میتوان قیمت مواد اولیه در بعضی موارد بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته، برخی موارد کمتر. هرچند خریداران فرش ایران در بازارهای خارجی همچنان مشتری فرش ما هستند اما لازم است با تمرکز بیشتر بر اصول بازاریابی، میزان صادرات ارزشی فرش دستباف را افزایش دهیم.
حرف آخر:
هرچند سیاست های داخلی و خارجی همسو با نیاز روز دنیا و تبلیغات موثری که دیگر برندهای جهانی دارند نبوده، اما شبکه های اجتماعی و بازار آنلاین فروش به لطف ابزارهای ارتباطی روز دنیا توانسته کمی از معضل صادرات فرش بکاهد. آشنایی با معرفی بزرگترین خریداران فرش ایران در بازارهای خارجی می تواند به ما در درک نیاز بازار کمک کند و با بررسی واقعیت های جهانی، رنجیره تولید را از تولیدکننده مواد اولیه فرش دستباف مانند رنگ و خامه گرفته تا بافنده و فروشنده فرش دلگرم تر به آینده، ترغیب به ادامه کند. مهمتر از آن، اعتماد و اعتباری است که بازار فرش با تولید صادقانه ی بهترین ها به جهان عرضه کرده و امید است با ادامه مسیر، همچنان برند قالی ایرانی در دنیا جایگاه خود را باز پس گیرد.
سلام دوستان عزیز بنده یه فرش عتیقه دستباف ۶متری با نام لیلیومجنون دارم میخوام بدونم قیمت این فرش در دبی چقدر است قدمت ۵۰ سال بافت کرمان
چطوری میتونم به خارجی ها فرش بفروشم
سلام
اتاق بازرگانی هر شهر یکی از منابع خوب اطلاعات هستن. اتحادیه های فرش دستباف هم همینطور
باسلام واحترام خدمت حضرت عالی بنده تولید کننده فرش دستبافت ایرانی هستم ازمحضر حضرت عالی در خواست می نمایم در صورت امکان درمورد قیمت فرش دستبافت ایرانی در بازار های خارجی دبی، قطر،عمان… راهنمایی بفرمایید باتشکر وتقدیم شایسته ترین احترام خدمت حضرت عالی.