چرا  فرش ترک برای بازار جذابیت پیدا کرد؟

زیره به کرمان بردن ضرب المثلی است که باید درباره وجود فرش خارجی در بازار فرش ایران از آن استفاده کرد.
فرش ایرانی در کل دنیا به کیفیت و زیبایی معروف است و تنوع طرح و نقش و برند آن هم زیاد است.
یکی از یادگاری‌ها و سوغاتی که توریست‌ها از ایران با خودشان می‌برند فرش دستباف و نفیس ایرانی است و دنیا هم فرش زیبا و اصیل را به اسم کشور ما می‌شناسد.

اما از حدود سه سال پیش ناگهان در بازار فرش، چیزی به اسم «فرش ترک» محصول کشور ترکیه پیدا و تبلیغ شد.
فرش‌های ترک ظاهر زیبایی دارند. اغلب با رنگ‌های روشن بافته می‌شوند. تراکم بالا و قطر بسیار کمی دارند و همین باعث می‌شود فرش‌هایی سبک و چشم نواز به نظر بیایند.
در طراحی این فرش‌ها خلاقیت زیادی به خرج داده شده و از انواع تصاویر کودکانه، تصاویر مربوط به قسمت‌های مختلف خانه و طراحی‌های خلاقانه در آن‌ها استفاده شده است.

چرا فرش ترک برای بازار جذابیت پیدا کرد

همین ویژگی‌ها باعث شد از فرش ترک استقبال زیادی بشود.
اینجاست که هرچند لازم است فرش‌های اصیل ایرانی بافته و روانه بازار شود، ضروری است خلاقیت طراحان ایرانی نیز با ذائقه زندگی مدرن هماهنگ شده و طرحی نو را در اندازند.
واقعیت اینجاست که باید دانست همچون موسیقی سنتی ایرانی که سلایق بسیاری را در بر می‌گیرد، بخش وسیعی از مردم ایران و جهان هم به موسیقی پاپ، راک و … علاقمندند و وجود این سبک از موسیقی خلاهای زیادی را پر کرده است.
در نتیجه خلاقیت و پویایی نیاز بازار مدرن است. بی شک مقاومت کسب و کارهای سنتی در برابر موج نیازها و سلایق نوین بی‌فایده است. فرش ایرانی هم اگر نتواند خود را منعطف و به روز نگه دارد محکوم به نابودی خواهد بود.


گروه فرش میرحسینی

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید