نگاه جامعه شناسی؛ هنر فرش دستباف ایران محصولی اجتماعی است.

نشست علمی- تخصصی “جامعه شناسی و هنر فرش دستباف” با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران به میزبانی موزه فرش ایران برگزار شد.

در این نشست علمی- تخصصی که مهدی کشاورز افشار، محمد تقی آشوری، اعظم راود راد، محمد رضا مریدی و عبدالله میرزایی حضور داشتند؛ درباره هنر فرش دستباف از منظر جامعه شناسی به گفت و گو پرداختند.

عبدالله میرزایی با بیان اینکه دو نگاه عام به پدیده هنر وجود دارد گفت: در نگاه درونى مطالعه تکنیک فرم و ساختار اثر مطرح است و در نگاه از بیرون مطالعه عوامل موثر در تکوین اثر مطرح است.

استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، جامعه شناسی را یکی از شاخه های علوم اجتماعی دانست و گفت: زیرساخت های جامعه شناسی هنر شامل؛ جامعه شناسی هنر سینما، ادبیات، نقاشی، معماری و هنر فرش دستباف می شود.

وی در ادامه آشنا کردن محققان حوزه فرش با تئوری ها و نظریه های جامعه شناسی و تلاش برای توسعه موزائیکی دانش فرش دستباف را پیشنهاد کرد.

وی در ادامه معرفی قابلیت های دنیاهای قالی بافی را برای جامعه شناسان به عنوان ضرورتى دیگر مطرح کرد و افزود: دنیای تولید هنر قالی بافی در ایران شامل؛ تولید قالی های عشایری، روستایی و شهری است.

 

در ادامه اعظم راود راد با اشاره به روند تاریخی هنرهای دستى و سنتى در کشور گفت: از هنرهای دستی در ابتدای بوجود آمدنشان به عنوان وسیله زندگی و کاربردى استفاده می شد ولی با گذر زمان و تغییرات جامعه از این هنرهای دستی به عنوان آثار هنری در گالری ها استفاده می شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت حفظ این هنرهای ارزشمند ایرانی- اسلامی گفت: برای حفظ نمادهای فرهنگی کشورمان باید مقام آنها را به هنر ارتقا دهیم.

وى با بیان اینکه وقتی این نمادهای فرهنگی به مقام هنر ارتقا پیدا کنند، ماندگار خواهند شد، گفت: عنوان این نشست تخصصی نیز در راستای این سیاست است که فرش دستباف را رسما به مقام هنر ارتقا دهد و ماندگاریش را حفظ کند.

محمد تقی آشوری نیز با اشاره به تفاوت تعاریف هنر از دید جامعه شناسان و فلاسفه گفت: فیلسوف با نگاه به اثر هنری آن را تعریف می کند ولی جامعه شناس به لحاظ ویژگی هایی که در علم جامعه شناسی است تنها به اثر هنری نگاه نمی کند بلکه به مجموعه عواملی که باعث بوجود آمدن یک اثر هنری می شود توجه دارد.

استاد دانشگاه هنر تهران تصریح کرد: از دید جامعه شناسی هرکدام از عوامل در بوجود آمدن یک اثر هنری دخیل هستند و در نتیجه همکاری باهم یک اثر هنری ماندگار بوجود می آید.

وی ادامه داد: فرش دستباف را هم می توان با هنرهایی که در جامعه شناسی مطرح است سنجید؛ چرا که این هنر دست مجموعه­ای از هنرهای طراحی، رنگرزی، بافت و… را در وجود خود دارد.

وی با بیان اینکه در مباحث زیبایی شناسی آنچه مهم است سبک و فرم هنری است، گفت: این دو ویژگی در فرش دستباف ایران وجود دارد و این وظیفه ماست که ارزشهایی که در این هنر ایرانی وجود دارد را به مردم جهان بشناسانیم.

محمد رضا مریدی گفت: در بحث جامعه شناسی و هنر فرش دستباف در ابتدا باید گزاره هاى بدیهی پنداشته شده در حوزه فرش از منظر جامعه شناسی مورد پرسش و کنکاش قرارگیرد تا بتوان در شرایط کنونی با دقت بیشتری این مساله را دنبال کرد.

استادیار دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد مثبت این نشست تصریح کرد: گمان می کنم این رویکرد؛ گزاره ها و نتایج تازه ای را برای جامعه شناسی هنر فرش دستباف به دنبال داشته باشد.

در این نشست حاضران نیز با بیان دیدگاهها و سوالات و دغدغه های خود بر این موضوع تاکید داشتند که جامعه شناسی می تواند ابزار مناسبی برای آسیب شناسی فرش دستباف و در عین حال تعالى و تکریم آن باشد.

بنابر گزارش مرکز ملی فرش ایران؛ این سلسله نشست ها هر دوشنبه در موزه فرش ایران برگزار مى شود.

منبع: واحد مرکزی خبر

 

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید