در ادامه سلسله نشست های علمی- تخصصی فرش دستباف، ششمین نشست با عنوان «نگاهی به قالی شاهسون» برگزار می شود.

این نشست دوشنبه 23 اسفند از ساعت 15 تا 177 با حضور فعالان و علاقه مندان به این هنر- صنعت در موزه فرش ایران برگزار می شود.
آقایان تورج ژوله؛ حسین قربانی؛ مهدی جهانی از پژوهشگران فرش دستباف کشور در این پنل تخصصی نگاهی به قالی شاهسون خواهند داشت.

این نشست تخصصی به همت مرکز ملی فرش ایران و به میزبانی موزه فرش ایران برگزار می شود و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.
فرش ایران؛ نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد، بی رقیب فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.

فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.

طبق روایات شاهنامه فردوسی، آغاز فرش ­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­ گردد. در تاریخ طبری از فرش­ هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.

قدیمی­ ترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می­گردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرش ­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است.

در دوره هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­ های گره ­باف خود فخر می­کرده که به نقش ­های حاشیه و هیکل­ های مردان و شیردال­های افسانه­ای آراسته بوده است.

کهن ­ترین قالی­ ها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجسته کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی.

از دوره اشکانیان تنها می­توان به فرش مقبره لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورةهساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.

در قرون اولیه هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش­ ها، به سبب منع شبیه ­سازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­ها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری می­شود.

سفرنامه ابن بطوطه از دوره ایلخانان به فرش­های عظیم و گران بهای کاخ غازان­خان و فرش­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است. در دوره تیموریان از کارگاه­های بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته و استفاده از مینیاتور در نقشه فرش­ها توسط نگارگران چیره­ دست.

منبع: واحد مرکزی خبر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید