بيست و ششمين نمايشگاه فرش دستباف ايران برگزار می شود

بيست و ششمين نمايشگاه فرش دستباف ايران از يکم تا هفتم شهريور در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
معاون امور بازرگاني سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: فرش دستباف مازندران در نمايشگاه تهران به نمايش گذاشته مي شود.

ابراهيم يعقوبي با بيان اينکه بيست و ششمين نمايشگاه دستباف از يکم تا هفتم شهريور امسال در محل دائمي نمايشگاه بین المللي تهران تهران برگزار مي شود، اظهار کرد:

در اين نمايشگاه انواع فرش هاي دستباف مناطق مختلف ايران در اندازه هاي مختلف و قالي و قاليچه، گليم و تابلو فرش هاي مختلف عرضه مي شود.

وي با اعلام اينکه برگزاري اين گونه نمايشگاه ها مي تواند در کنار افزايش صادرات، فروش بيشتر داخلي را هم در پي داشته باشد، تصريح کرد: معرفي ظرفيت هاي فرش دستباف به عنوان يک بخش مهم اقتصادي، برنامه ريزي براي حل مشکلات، ايجاد بسترهاي مناسب براي توسعه بازارهاي داخلي و خارجي از ديگر اهداف اين نمايشگاه است.

وي افزود: مازندران نمايشگاه فرش تهران را به عنوان يک نمايشگاه تخصصي مهم در دنيا در عرصه فرش دستباف دانست و گفت: همچون سال‌هاي گذشته با محوريت اتحاديه شرکت هاي تعاوني توليد کنندگان فرش دستباف روستايي مازندران در اين نمايشگاه شرکت و توليدات استان از تمامي شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي، شهري، کارگاه هاي قاليبافي متمرکز، غيرمتمرکز و توليد کنندگان فرش دستباف را عرضه مي‌کند.

ضرورت افزايش تنوع و فروش در بازارهاي داخلي و خارجي

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري کرمانشاه هم گفت: فرش تنها توليد آن نيست بلکه توجه به فروش و در نظر گرفتن بازارهاي خارجي و داخلي و تنوع و سليقه در توليد اين صنعت بسيار مهم و الزامي است.

رضا حيمي افزود: مديران بايد در عرصه هاي مختلف براي اشتغال زايي و رفع مشکل بيکاري تلاش کنند.

وي يکي از اولويت هاي مهم در برنامه هاي امسال را توجه ويژه به صنعت فرش و گليم بافي در استان بيان کرد و گفت: از اولويت هاي مهم مديريت استان در سال جاري توسعه صنايع کوچک به ويژه صنعت فرش و گليم بافي است و مديران بايد توسعه اين بخش را از برنامه هاي مهم کاري خود بدانند.

رئيس کار گروه فرش و گليم کرمانشاه در ادامه گفت: براي توسعه حوزه اقتصادي استان در سال جاري هزار ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده لذا وظيفه داريم که براي توسعه زيرساخت هاي اقتصادي استان نهايت اهتمام و تلاش خود را بکار گيريم و از اين ظرفيت مناسب استفاده براي اشتغال زايي و توسعه کارآفريني استفاده کنيم.

وي از اعتبارات در نظر گرفته براي توسعه صنايع کوچک به ويژه صنعت فرش و گليم در استان به عنوان تکميل کننده زنجيره اين صنعت ياد کرد و گفت: همه امکانات و شرايط لازم براي توسعه اين بخش در استان فراهم است لذا بايد ضمن تدوين برنامه هاي جديد نگاهي هم به تجارب گذشته در صنعت فرش و گليم داشته باشيم.

وي همچنين با بيان اينکه امسال سال خوبي از لحاظ تامين منابع مالي براي توليد است، اظهار داشت: علاوه بر اعتبارات در نظر گرفته براي توليد، خوشبختانه دولت برنامه هاي خوبي در راستاي بيمه کردن فرش بافان در سال جاري پيش بيني کرده که اين مي تواند يک خبر خوب براي توليد و رونق بيشتر صنعت فرش و گليم در استان باشد.

مکان دائمي عرضه محصولات فرش در لرستان راه‌اندازي مي‌شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: مکان دائمي عرضه محصولات فرش در لرستان راه‌اندازي و در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد.

بهزاد منصوري؛ مطالعه و تدوين استراتژي توسعه فرش با توجه به ظرفيتي که در استان وجود دارد مورد مطالعه قرارگرفته، از کل جامعه آماري که در اين حوزه ورود پيداکرده‌اند تنها از يک‌ چهارم اين ظرفيت استفاده مي‌شود و مابقي‌ به دليل وجود برخي مشکلات نتوانسته‌اند در مدار اجرايي قرار بگيرند.

وي افزود: برنامه‌هاي ما براي توسعه صنعت فرش به‌گونه‌اي است که يک‌ سوم را به دو سوم برسانيم و بتوانيم متناسب با نيازي که در اين حوزه براي توسعه صنعت فرش وجود دارد کار عملياتي کنيم.

وي بيان کرد: با تمرکز در بازار و ايجاد يک مکان دائمي براي عرضه محصولات توليدکنندگان در سطح استان به‌صورت مستمر اين امکان برايشان فراهم مي‌شود که به توليد بپردازند که بنا داريم اين فضا را در اختيار توليدکنندگان قرار دهيم که مقدمه‌اي براي توسعه صنعت فرش است و پس‌ازآن خدمات فني‌ و حرفه‌اي‌تر را شروع کنند که به بحث نرم‌افزاري توسعه اين حوزه برمي‌گردد.
بنابر اين گزارش ؛ فرش دستباف ايران که محصولي هنري و اقتصادي محسوب مي شود به 80 کشور از جمله المان و ايتاليا از قاره اروپا ، لبنان و کويت و قطر از خاورميانه ، ژاپن و چين از شرق اسيا صادر مي شود و همچنان نقش راهبري در بازارهاي بين المللي دارد.
فرش دستباف ايراني چون عصاره تمدن انساني و هنري تاريخي است در منظر همه جهانيان فقط به نام ايران شناخته مي شود و هيچ کس توان رقابت ندارد و حتي چين هم به مشتري خوب تبديل شده است.

طبق روايات شاهنامه فردوسی، آغاز فرش ­بافي، رشتن و بافتن به زمان تهمورث يعني زمان پيشداديان باز مي­ گردد. در تاريخ طبري از فرش­ هايي که با مو و پشم حيوانات در اين دوره بافته شده سخن رفته است.

قديمي­ ترين نشانه از هنر قالی بافی به عصر مفرغ باز مي­گردد اين نشانه يک کارد قالی بافی است که از گورهاي عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ايران يافت شده است. در شهر سوخته (دشت سيستان ـ جنوب شرقي ايران) نيز فرش ­هاي حصيري و پارچه و ابزارهاي بافندگي به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پيش از ميلاد است. در دوره هخامنشيان، به نقل از گزنفون، شهر کهن سارديس به قالي­هاي گره ­باف خود فخر مي­کرده که به نقش­هاي حاشيه و هيک ل­هاي مردان و شيردال­ هاي افسانه­اي آراسته بوده است.
کهن­ترين قالي ­ها به ترتيب: قالي کشف شده در نقش برجستة کاخ نينوا، فرش پازيريک از پنجمين گور اقوام سکايي، تکه فرش قومس (دوران ساسانيان)، فرش آناتولي (13-14م).

از دوره اشکانيان تنها مي­توان به فرش مقبره لوکان چين اشاره کرد که به عقيده پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در آن زمان متعلق به ايران بود) است. از دوره ساسانيان نيز تکه فرش قومس و فرش تاريخي و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تيسفون گسترده بوده و پس از حمله اعراب به عنوان غنيمت تقسيم شده است.

در قرون اوليه هجري پس از نفوذ اسلام طرح فرش ­ها، به سبب منع شبيه­ سازي و زينت، تغيير کرد امّا در زمان خلفاي عباسی که تجمل­گرايی و قصرهاي پر زرق و برق رواج يافت بافت اين­گونه فرش­ها نيز رونق گرفت. از دوره سلجوقي نيز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزه اوقاف استانبول نگهداري مي­ شود.

سفرنامه ابن بطوطه از دوره ايلخانان به فرش­هاي عظيم و گران بهاي کاخ غازان­خان و فرش ­هاي حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.

در دوره تيموريان از کارگاه ­هاي بزرگ قالی بافي سبزوار سخن رفته است و استفاده از مينياتور در نقشه فرش ­ها توسط نگارگران چيره دست.

منبع: خبرگزاری آریا

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید