برند پنهان در تار و پود فرش ایران

سالانه هزاران مترمربع فرش دستباف توسط قالی بافان آذربایجان غربی تولید و با نام شهرهای مطرح در صنعت فرش ایران به بازارهای مختلف داخلی و خارجی عرضه می شود.

 آذربایجان غربی همچون فرش های اصفهان، کرمان، کاشان، مشهد و تبریز برای مصرف کنندگان نام آشنا نیست و با وجود برخورداری از توان بالای تولید، نام قالیبافان هنرمند این استان را در بازار برجسته نمی کند.

تعداد بسیار محدودی از مشتریان فرش دستباف سراغی از فرش های آذربایجان غربی می گیرند و 2 برند مهم فرش دستباف این استان شامل فرش های ماهی خوی و افشار تکاب در این عرصه مغفول می ماند.

 فرش های دستباف در سبک های قبا، ماهی، نقشه، افشار و تمام ابریشم در آذربایجان غربی تولید می شود و طرح های ریز ماهی، عبداللهی، زینالی، کمال الملک، شاه عباسی، قابقابی، گلفرنگ و افشار این استان در میان سایر فرش های دستباف خودنمایی می­کند.
علاوه بر آن هم صدها هزار نفر از مردم این استان از طریق قالی بافی و گره های هنرمندانه ای که در تار و پود فرش دستباف زده می شود، امرار معاش می کنند.

صاحب نظران هنر صنعت فرش این استان معتقدند که نام آذربایجان غربی در جمع برندهای معتبر فرش دستباف به چشم نمی خورد اما دوران پساتحریم و رونق رو به رشد این صنعت در دولت یازدهم می تواند آغازی برای این برندسازی باشد.

*** 5.4 درصد فرش دستباف کشور در آذربایجان غربی تولید می شود

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه 5.4 درصد فرش دستباف تولیدی در کشورمان در این استان تولید می شود.

اسد درویشی اضافه کرد: سالانه حدود 290 هزار مترمربع فرش دستباف در بیش از 36 هزار کارگاه قالی بافی در آذربایجان غربی تولید می شود که نشان دهنده تلاش قابل توجه قالی بافان در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه فرش تولیدی استان به کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی صادر می شود، اظهار کرد: به طور متوسط درآمد سالانه استان از این صنعت به 20 میلیون دلار می رسد.

وی ادامه داد: بوکان، تکاب و خوی پایه های اصلی تولید فرش در آذربایجان غربی بوده و در این استان بیشترین تراکم بافندگی در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، بوکان و مهاباد است که در این میان طرح های ریز ماهی خوی و افشار تکاب شهرت جهانی دارد.
وی بیان کرد: فرش دستباف این استان به دست تاجران فرش استان هایی مانند آذربایجان شرقی و تهران به کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، روسیه، چین، کشورهای آمریکا و کانادا صادر می شود.

وی افزود: در این استان 161 کارگاه فرش بافی شامل 156 کارگاه غیرمتمرکز و پنج کارگاه متمرکز فرش بافی در آذربایجان غربی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

** * 80 درصد فرش تولیدی آذربایجان غربی با برند دیگر استان ها عرضه می شود

مدیرعامل شرکت تعاونی تار و پود ارومیه که در تولید و فروش فرش دستباف فعال است، اظهار کرد: 80 درصد از فرش های استان به تبریز صادر و پای همه فرش ها اسم تبریز آورده می شود زیرا این اسم یک برند شده است.

 وی گفت: باید زمینه ای فراهم کنیم که این انحصار شکسته شود و مهمترین عامل در شکستن این انحصار، تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش فرش استان برای ثبت برندهای استانی در دنیا و همراهی تجار استانی برای صادرات فرش به کشورهای دیگر است.

 وی افزود: توانمندی های طراحی و بافندگی فرش دستباف آذربایجان غربی بسیار بالاست و ما حتی فرش های 100 درصد ابریشمی را نیز با ظرافت بسیار زیاد و کیفیت بالا تولید می کنیم و ظرفیت صادرات نیز داریم ولی صادرات فرش ما به وسیله دیگر استان ها اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف درآمد بسیاری برای بافنده و تولیدکننده دارد، اضافه کرد: در حال حاضر یک قطعه فرش در استان تولید شده است که 800 میلیون ریال سود خالص برای تولیدکننده دارد و این رقم بسیار خوبی می تواند باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه خرید داخلی فرش نیز در کنار توجه به صادرات فرش فراهم شود، گفت: این امر نیازمند افزایش کیفیت کارها در کنار کاهش قیمت تمام شده است و در این صورت می توانیم فرش را در سبد خرید مردم قرار دهیم.
وی افزود: زمینه های خرید فرش دستبافت به جای فرش ماشینی ایرانی یا خارجی باید فراهم شود و در این مسیر باید برای هر میزان از قدرت خرید مردم، فرش برای عرضه وجود داشته باشد.

*** تنوع و مهارت، مزیت های فرش آذربایجان

پیشکسوت حوزه فرش آذربایجان که به پنجه طلا معروف است، گفت: تنوع و توان مانور فرش این خطه از کشورمان بسیار زیاد است و باید از این مزیت برای توسعه این صنعت بیش از این بهره برداری شود.

محمود روفه گر حق افزود: با وجود اینکه در کشورمان مشکلات زیادی در حوزه فرش دستباف به وجود آمده و باعث کمتر شدن تعداد فعالان این عرصه شده است، ولی فرش آذربایجان در این خصوص مشکلات کمتری دارد و توانسته است خود را سرپا نگه دارد.

وی اضافه کرد: امروزه در دنیای تولید و عرضه فرش، مهمترین مزیت رقابتی ایران بر اساس خلاقیت است و طرح های نوین و خلاقانه زیادی در کشورمان تولید می شود که باید این روند را با استفاده از جوانان آموزش دیده، مجرب و با استعداد ادامه دهیم تا بتوانیم بازارهای از دست رفته را دوباره به دست آوریم.

این استاد فرش کشور اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای زیادی در دنیا در حال رقابت با ایران در حوزه صنعت فرش است و باید برای رقابت از مزیت هایی نظیر خلاقیت، تنوع، آموزش های کاربردی، استعدادهای نهفته و برندهای مشهور بهره برداری شود.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد در طراحی و تولید فرش در کشور به شمار می رود، اضافه کرد: این استان باید در راستای ارتقای کیفی تولید و توسعه صادرات گام های بلندتری بردارد تا بتواند نام خود را بیشتر بر سر زبان ها بیاندازد.

تلاش مضاعف مسئولان، صاحب نظران و فعالان عرصه فرش آذربایجان غربی برای برندسازی فرش این استان در دولت دکتر روحانی بار دیگر امید را در دل بسیاری از فرش بافان این منطقه زنده کرده است.

هم اکنون 70 هزار نفر به صورت مستقیم در حرفه های مختلف صنعت فرش فعال دارند که 18 هزار نفر از این افراد بیمه هستند.

منبع:خبرگزاری ایرنا

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید