بافندگان فرش دستباف سلیقه مشتری خارجی را نمی شناسند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی آشنا نبودن بافندگان فرش با طرح‌های مورد پذیرش بازارهای بین‌المللی، موضوع بیمه بافندگان و صادرات واسطه‌ای را از چالش‌های این صنعت در استان عنوان کرد.

محمدرضا حاجی‌پور آشنا نبودن بافندگان فرش با طرح‌های جدید و روز دنیا را از جمله چالش‌های بخش فرش دستباف کشور عنوان کرد و گفت: برای موفق بودن صادرات فرش و رقابت در بازارهای جهانی باید سلیقه کشورهای هدف شناسایی شود، ولی بافندگان ما به این اطلاعات مجهز نیستند.

وی بیان کرد: صادرات فرش دستباف به صورت واسطه‌ای انجام می‌شود و به عنوان نمونه در استان مرکزی نمی‌توان آمار دقیق از میزان درآمد حاصل از صادرات فرش ارائه داد و این موضوع نیز یکی از چالش‌های این بخش است.

وی عنوان کرد: بیمه بافندگان فرش نیز از دیگر چالش‌های فرش دستباف است و این مشکل موجب نبود اطمینان خاطر برای بافندگان و منصرف شدن آنها از ادامه راه می‌شود. در استان مرکزی نیز مانند سایر نقاط کشور این مشکل وجود دارد و در تلاش هستیم که مشکل بیمه حدود 32 هزار بافنده استان حل شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به پتانسیل‌های استان مرکزی در بخش فرش دستباف ادامه داد: فرش ساروق و جیریا از معروف‌ترین فرش‌های استان هستند که شهرتی جهانی دارند. با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های این بخش در استان جهت رفع چالش‌ها و توسعه این صنعت در استان بررسی‌هایی در خصوص نقاط ضعف فرش دستباف مورد توجه قرار گرفت.

حاجی‌پور با بیان اینکه برنامه استراتژی راهبردی فرش دستبافت برای رفع چالش‌های این حوزه در نظر گرفته شده است، افزود: استراتژی فرش استان تعریف و به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده شده و با موافقت این سازمان برنامه در استان وارد فاز عملیاتی می‌شود.

وی در خصوص محورهای این برنامه عنوان کرد: شناسایی ضعف‌های فرش دستباف در استان مرکزی با اجرای این طرح انجام خواهد شد، البته مواردی از قبل شناسایی شده که برای رفع آنها نقشه راه مشخصی در برنامه دیده شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در این برنامه بخشی از طرح‌های مورد پذیرش بازار بین‌المللی شناسایی شده که جهت سوق دادن بافندگان به سمت استفاده از این طرح‌ها کلاس‌های آموزشی طبق برنامه استراتژی راهبردی فرش دستباف استان برگزار می‌شود.

حاجی‌پور ادامه داد: بخشی از برنامه نیز به شناسایی بازار کشورهای هدف از طریق رایزنان و بازرگان مستقر در این کشورها اختصاص دارد که برای این منظور باید طرح‌های سنتی و جدید ادغام شود و بافندگان تغییراتی در تولیدات اعمال کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت صادرات فرش دستباف استان نیز مورد توجه قرار دارد، عنوان کرد: برنامه راهبردی استراتژی فرش دستباف جزو برنامه‌های سال جاری این اداره کل دیده شده و پیگیری‌های لازم جهت انجام مقدمات اجرای این طرح انجام می‌شود که از سال آینده شاهد اجرای کامل برنامه باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

پاسخ دهید * محدودیت زمانی پاسخگویی تمام شد. پرسش امنیتی را دوباره بارگذاری کنید